Bad medicine, kvakksalvere og alternativ vitenskap



Etter å ha skrevet hovedfagsoppgave om konspirasjonsteori har jeg utviklet en (u)sunn interesse for emner som kan kvalifiseres under kvasivitenskap eller - om man vil bruke språkets tilsynelatende nøytrale term  - alternativ vitenskap.
Allerede i forhold til  termen "alternativ vitenskap" kunne man skrive et 10 binds verk, men jeg lar det (nesten) ligge, med unntak av en kommentar om at "alternativ vitenskap" hentyder til at det finnes flere former for vitenskap (Dette er selvfølgelig  nonsense) 

På samme måte som det finnes mange fortalere for pyramidehealing, shamanisme, og de helsebringende effektene av Himalayasaltet, finnes det også mange som har skrevet om hvorfor alternative teorier ikke er vitenskap - som driver med en form for avsløring av teorier som kaller seg vitenskap: Debunking.

Denne posten skal fungerer som et startsted og ( med tiden forhåpentligvis) et arkiv over debunkere, og de alternative teoriene de kritiserer. Jeg vil derfor prøve å oppdatere denne posten regelmessig.

For å starte et sted:

Skepsis.no skriver godt om forskjellige emner og jeg vil i denne forbindelse trekke fram artikkelen "Himalayasalt - et rent lureri", der artikkelforfatteren viser at himalaysaltet (som forøvrig er gravd ut i Pakistan) neppe har de helsebringende effektene det hevdes å skulle ha.

Når det gjelder spåmenn, healere og andre "sannsigere" har Mihael Schermer fra quackwatch, skrevet en artikkel om cold reading: " Psychic for a Day: How I Learned Tarot Cards, Palm Reading,Astrology, and Mediumship in 24 Hours"

Som sagt. Jeg kommer til å oppdatere denne posten. Hvis det er noen som har noen tips om artikler jeg burde linke til, skriv i kommentarfeltet.

Kommentarer