Å lære fransk



Å lære fransk fra bunnen

Jeg har besluttet meg for å lære fransk. Jeg har aldri lært fransk før, har aldri bodd i et fransktalende land og kjenner heller ingen som snakker fransk.
Og hvorfor vil jeg gjerne lære fransk?
Det er hundre gode grunner til å lære fransk, men for mitt vedkommende er det nok 50 % vitebegjærlighet - altså fordi jeg gjerne vil lære meg et språk det irriterer meg at jeg ikke kan - og 50 % fordi jeg liker språkets lyd og selve kulturen. I tillegg blir dette enslags test på hvor langt jeg kan komme på et halvt år.
Utover norsk snakker jeg også Dansk, Engelsk, en god del tysk og litt Spansk. Så... her er planen:

Jeg har satt av minst 10-15 minutter hver dag der jeg ihvertfall skal gjøre følgende:
1. 2 leksjoner på Duolingo
2. Å høre på en fransk podcast (for øyeblikket Oui-podcast på Spotify)
3. Skrive inn 3 ting jeg har lært hver dag i Anki

Dette er en fin start, men nå skal jeg bestemme meg for noen delmål og hvordan jeg skal måle utviklingen min. Hvis det er noen som har noen tips til enten verktøy jeg kan bruke eller hvilke delmål jeg skal sette meg, vennligst skriv dette i kommentarfeltet.

PS: Hvis du skal lære deg et nytt språk, anbefaler jeg at du leser boken Fluent Forever av Gabriel Wyner Dette er en god gjennomgang av hva som kreves for å lære et nytt språk, myter og eventuelle fallgruver. Her kan du også registrere deg hos Oui podcast  og her er en link til Anki

Kommentarer