Å lære fransk #2


Ou-vi-møsjø...Jeg runder munnen som jeg forestiller meg Rene fra Allo Allo ville ha gjort det, og prøver å tvinge musklene i munnen til å lage de samme lydene som jeg hører i høretelefonene.
Jeg brukte den første uken på å gjøre to "sessions" i Duolingo hver dag, skrive inn og øve på de nye ordene i Anki og høre på Oui-podcast på Spotify. Det tok ca 20 minutter per dag og den første progresjonen gikk veldig fort og jeg kunne trekke på mitt ordforråd fra andre språk. Etter et par dager kunne jeg si noe om meg selv og jeg forsto ca 10-20 % av hva de snakket om i Podcasten og de forskjellige nyhetene jeg har sett på fransk.

Nå har det gått 1,5 måned og progresjonen (og lysten) har avtatt en smule, men jeg gjør Duolingo hver bdag. Hvor langt har jeg kommet? Det interessante etter 1,5 måned med fransk hver dag er at man kommer mye lengre enn man tror. Min forståelse har blitt mye større, og der jeg tidligere forsto maks 20 % av en podcast, kan jeg nå forstå noen ganger helt opp til 70 %.  Jeg har lært noen grunnleggende fortids og fremtidsformer, og jeg har en forme for automatikk når det gjelder grunnleggende setningsledd.  Jeg har to utfordringer for øyeblikket: Jeg blir nødt til å lære mer grammatikk, og jeg blir nødt til å fortsette hver dag selv om jeg synes det er kjedelig.

Jeg anbefaler å se fransk på tv. Siden det er påske, kan jeg anbefale La Mante på Netflix. Iiiiskalde grøss





Kommentarer